ŠVÝCARSKO: Pro samé minarety není vidět jádro pudla
Švýcarští občané v referendu podpořili zákaz stavby minaretů u mešit. Ačkoliv to někdo může brát jako vítězství nás - Evropanů nad muslimskými přistěhovalci, reálně bych to zhodnotil podobně skepticky, asi jako když by někdo zakázal všem mužům si holit hlavu, protože někteří z těch, co to dělají, jsou extrémisté. Problém totiž není v minaretech, ale v radikálních imámech a v těch, kteří je poslouchají.
V posledních desetiletích se stalo v západním světě velmi populárním pravé příčiny problémů zametat pod koberec a místo toho přicházet s roztodivnými teoriemi na téma "kdo za to může", které se předhánějí v tom, kdo dostřelí dál od středu terče. Poslední dobou nás v Evropě sužuje problém špatně se asimilujících přistěhovalců; konkrétní projevy těchto problémů snad nemusím ani jmenovat, zná je prakticky každý. Přesto mám podivný pocit, jako kdyby se společnost rozdělila na dva tábory, které jsou jeden emotivnější než druhý, ale ani jeden z nich nemá pravdu. Jedni tvrdí, že všichni muslimové, nebo alespoň jejich většina, jsou bezpečnostní hrozbou a že je lepší je do Evropy vůbec nepouštět, protože islám je zlý. Druhý tábor tvrdí pravý opak; vychvaluje islám až do nebes a o každém, kdo by si dovolil poukázat na zjevné problémy, prohlásí, že je islamofob. Pravda je ale nejspíš jinde - pokud chceme opravdu řešit bezpečnostní riziko, neměli bychom se nechat unést emocemi, protože tím se dá situace jen zhoršit.
Kde je společný jmenovatel problémové imigrace v Evropě? Je tím islám? Co potom všichni problémoví přistěhovalci z křesťanských zemí jako je Senegal či z jiných nemuslimských míst v subsaharské Africe? Nejsou muslimové a přesto v jejich komunitách mezi obávanými banlieues (příklad z Francie) to doslova vře. Nebo naopak - kolik jste viděli radikálních fanatiků či teroristů mezi íránskou emigrací? Ne, zdá se, že to není v islámu, jako spíš ve společnosti v zemích původu těchto lidí a v jejím uspořádání. Není náhodou, že prakticky všechny problematické přistěhovalecké skupiny mají jednoho významného společného jmenovatele: klanové uspořádání. Je to právě neschopnost těchto lidí žít individuálně způsobená přehnaně silnými rodinnými vazbami (rád bych poukázal i na jistou problémovou skupinu obyvatel v České republice a na fakt, že velká část jejích problémů je způsobena tímtéž - jsou to totiž obrovsky silné klanové a rodinné vazby, co brání jejich integraci ve společnosti), autoritářstvím, pevnou hierarchií v rodině a bezpočtem iracionálních tradic, které nemají v (post)industriální společnosti žádné místo.
Není náhodou, že problémoví imigranti mají společné především to, že pocházejí z problémových zemí s neexistující občanskou kulturou, demokracií a právním státem. To se netýká zdaleka jen Afriky nebo Blízkého východu, ale i Ruska. Ruská kultura je v podstatě od základů vybudována na sentimentech, velkých slovech a deklaracích, patosu a rétorice obsahující slova jako "nerozborné bratrské vazby". My v Evropě jsme se vůči těmto emocím stali díky našemu liberalismu prakticky imunní, protože žádná společnost nemůže zbohatnout na emocionálních rozhodnutích (pokud nemá například obrovská ložiska ropy) - a tak jsme se stali společností, které přistěhovalci ze zemí, kde patos, hierarchie, tradice, kolektiv, klan či vazby jsou normou, vůbec nerozumějí. A nejen to, kterou také často mnozí z nich nenávidí; ne kvůli teologickému rozporu, jak se mylně domnívají mnozí kritici islámu, ale kvůli tomu, že naše nevíra v jejich hodnoty ukazuje pro ně smutnou skutečnost, že hrdost a pýcha je k ničemu, pokud člověk sedí s holou zadnicí. Čím jasnější, přitažlivější a svůdnější naše společnost je, tím víc jsme pro to nenáviděni; většina tradičního chování omezujícího svobodu jednotlivce myslet v těchto společnostech je odůvodněna tím, že kdyby toho nebylo, nastal by amorální chaos. Když tito lidé na vlastní oči vidí, že my Evropané jejich tabu a tradice nectíme a přitom jsme bohatí a vládne u nás pořádek, kdežto u nich (navzdory jejich přesvědčení o vlastní minimálně vyvolenosti) bída a chaos, působí jim obrovské potíže to akceptovat.
Tím, že zakážeme minarety v mešitách islamistům neuškodíme, uděláme akorát tak gesto podobné okopávání kotníku. Pokud si chceme opravdu poradit s problémovými imigranty, cestou boření či zákazu stavění jim posvátných staveb je spíš od integrace odradíme - dáme tím za pravdu jejich klerikům, kteří v nás vidí (oficiálně) ruku Satanovu (a reálně lákadlo na jejich ovečky, díky kterému ztrácí jejich práce smysl). Našemu neliberálnímu nepříteli, který nás nesnáší a který káže proti nám zasadíme nejvíc škod, budeme-li ukazovat lesk našeho způsobu života, který se pro ně stane tak atraktivním, že se od klanových vazeb a nesmyslných tradic odpoutají - a vstoupí do 21. století.
PS: Pokud jsem někoho urazil svým nelichotivým hodnocením kultur postavených na emocích a iracionálnu, neomlouvám se; pouze dávám jasně najevo: buď budete chtít užívat technologií a otevřenosti naší západní kultury, což s sebou nese nutnost stát se individuálně žijícím a myslícím člověkem, nebo dejte přednost svým tradicím - ale nechtějte po nás ani pomoc, ani podporu vašich činů.
V posledních desetiletích se stalo v západním světě velmi populárním pravé příčiny problémů zametat pod koberec a místo toho přicházet s roztodivnými teoriemi na téma "kdo za to může", které se předhánějí v tom, kdo dostřelí dál od středu terče. Poslední dobou nás v Evropě sužuje problém špatně se asimilujících přistěhovalců; konkrétní projevy těchto problémů snad nemusím ani jmenovat, zná je prakticky každý. Přesto mám podivný pocit, jako kdyby se společnost rozdělila na dva tábory, které jsou jeden emotivnější než druhý, ale ani jeden z nich nemá pravdu. Jedni tvrdí, že všichni muslimové, nebo alespoň jejich většina, jsou bezpečnostní hrozbou a že je lepší je do Evropy vůbec nepouštět, protože islám je zlý. Druhý tábor tvrdí pravý opak; vychvaluje islám až do nebes a o každém, kdo by si dovolil poukázat na zjevné problémy, prohlásí, že je islamofob. Pravda je ale nejspíš jinde - pokud chceme opravdu řešit bezpečnostní riziko, neměli bychom se nechat unést emocemi, protože tím se dá situace jen zhoršit.
Kde je společný jmenovatel problémové imigrace v Evropě? Je tím islám? Co potom všichni problémoví přistěhovalci z křesťanských zemí jako je Senegal či z jiných nemuslimských míst v subsaharské Africe? Nejsou muslimové a přesto v jejich komunitách mezi obávanými banlieues (příklad z Francie) to doslova vře. Nebo naopak - kolik jste viděli radikálních fanatiků či teroristů mezi íránskou emigrací? Ne, zdá se, že to není v islámu, jako spíš ve společnosti v zemích původu těchto lidí a v jejím uspořádání. Není náhodou, že prakticky všechny problematické přistěhovalecké skupiny mají jednoho významného společného jmenovatele: klanové uspořádání. Je to právě neschopnost těchto lidí žít individuálně způsobená přehnaně silnými rodinnými vazbami (rád bych poukázal i na jistou problémovou skupinu obyvatel v České republice a na fakt, že velká část jejích problémů je způsobena tímtéž - jsou to totiž obrovsky silné klanové a rodinné vazby, co brání jejich integraci ve společnosti), autoritářstvím, pevnou hierarchií v rodině a bezpočtem iracionálních tradic, které nemají v (post)industriální společnosti žádné místo.
Není náhodou, že problémoví imigranti mají společné především to, že pocházejí z problémových zemí s neexistující občanskou kulturou, demokracií a právním státem. To se netýká zdaleka jen Afriky nebo Blízkého východu, ale i Ruska. Ruská kultura je v podstatě od základů vybudována na sentimentech, velkých slovech a deklaracích, patosu a rétorice obsahující slova jako "nerozborné bratrské vazby". My v Evropě jsme se vůči těmto emocím stali díky našemu liberalismu prakticky imunní, protože žádná společnost nemůže zbohatnout na emocionálních rozhodnutích (pokud nemá například obrovská ložiska ropy) - a tak jsme se stali společností, které přistěhovalci ze zemí, kde patos, hierarchie, tradice, kolektiv, klan či vazby jsou normou, vůbec nerozumějí. A nejen to, kterou také často mnozí z nich nenávidí; ne kvůli teologickému rozporu, jak se mylně domnívají mnozí kritici islámu, ale kvůli tomu, že naše nevíra v jejich hodnoty ukazuje pro ně smutnou skutečnost, že hrdost a pýcha je k ničemu, pokud člověk sedí s holou zadnicí. Čím jasnější, přitažlivější a svůdnější naše společnost je, tím víc jsme pro to nenáviděni; většina tradičního chování omezujícího svobodu jednotlivce myslet v těchto společnostech je odůvodněna tím, že kdyby toho nebylo, nastal by amorální chaos. Když tito lidé na vlastní oči vidí, že my Evropané jejich tabu a tradice nectíme a přitom jsme bohatí a vládne u nás pořádek, kdežto u nich (navzdory jejich přesvědčení o vlastní minimálně vyvolenosti) bída a chaos, působí jim obrovské potíže to akceptovat.
Tím, že zakážeme minarety v mešitách islamistům neuškodíme, uděláme akorát tak gesto podobné okopávání kotníku. Pokud si chceme opravdu poradit s problémovými imigranty, cestou boření či zákazu stavění jim posvátných staveb je spíš od integrace odradíme - dáme tím za pravdu jejich klerikům, kteří v nás vidí (oficiálně) ruku Satanovu (a reálně lákadlo na jejich ovečky, díky kterému ztrácí jejich práce smysl). Našemu neliberálnímu nepříteli, který nás nesnáší a který káže proti nám zasadíme nejvíc škod, budeme-li ukazovat lesk našeho způsobu života, který se pro ně stane tak atraktivním, že se od klanových vazeb a nesmyslných tradic odpoutají - a vstoupí do 21. století.
PS: Pokud jsem někoho urazil svým nelichotivým hodnocením kultur postavených na emocích a iracionálnu, neomlouvám se; pouze dávám jasně najevo: buď budete chtít užívat technologií a otevřenosti naší západní kultury, což s sebou nese nutnost stát se individuálně žijícím a myslícím člověkem, nebo dejte přednost svým tradicím - ale nechtějte po nás ani pomoc, ani podporu vašich činů.
Komentáře
Zda se, ze nejvetsi problemy vzniknou kombinaci arabske populace a islamu. Nearabsti muslimove (Iran, Asie) a nemuslimsti arabove (taky existuji) se v Evrope integruji pomerne dobre. Ale nesmi se to rikat, byl by to rasismus :-)
Na cele afere s minarety mne nejvic fascinuje a sokuje hystericka reakce evropskych politiku kteri dokonce nevahaji Svycarsko oznacit za fasistickou zemi.
Švýcarsko je nicméně svým rezervovaným postojem k imigrantům dobře známé. Zřejmě mu zas tak dlouho nevydrží, nicméně zatím to vypadá, že něco dělá správně... hysterii evropských politiků asi netřeba komentovat.
Ad Julius: máte naprostou pravdu, důvod, proč tato kombinace je tak špatná je poměrně evidentní - etnikum, které je postaveno na primitivním klanovém uspořádání zaštiťující se univerzalistickým náboženstvím.
"Mešity jsou naše kasárny, minarety naše kopí, kupoly naše přilby a věřicí naše armáda.
Demokracie je jen vlak ve kterém se svezem abysme dříve dospěli k cíli"...Recep Tayp Erdogan (turecký premier)
V tomto máš pravdu...Ale kdyby se včas zakázal fašizmus a komunizmus mohlo být vše jinak.
To je hezká myšlenka ale myslím si že na toto je už dávno pozdě...
každopádně tvůj názor na tuhle věc se mi líbí víc než u těch zabedněnců na Eurábii...
Jinak souhlasím s vámi v tom, že zákazy minaretů nic nevyřeší. Ale pokud jde o mešity a minarety, je třeba si uvědomit, že budování těchto objektů neorganizují "umírnění" muslimové, ale právě ti největší "nadšenci", kteří jsou často napojeni na Muslimské bratrstvo a dostávají peníze od arabských šejků. Mešita tedy není totéž jako kostel - je to základna expanzivního islámského radikalismu.
Myslím si také, že poněkud podceňujete jeden důležitý rozměr náboženství, a to je nauka o spáse, eventuálně o posledním soudu. Muslimové nevnímají islám jako něco, co jim má zlepšit život tady a teď, ale jako něco, co jim má přinést spásu PO SMRTI. No uznejte, k čemu nám je naše demokracie a blahobyt, když budeme po smrti stejně hořet v pekle... :)))
A ještě k tomu smíchu... Může to znít divně, ale realita je taková, že primitivové patří k nejveselejším lidem na světě. V Evropě je mnohem vyšší míra sebevražednosti než v Africe nebo na Středním východě. Nebo jinak - dokážete si představit depresivního Cikána? Ono totiž i na té "cikánské emotivnosti" je něco lidsky opravdového, co nám schází, a tak nás např. Arabové považují za "studené" (částečně právem). Tím se jich samozřejmě nezastávám, jen chci poukázat na to, že lidská psychika je složitá, a často se neshoduje s tím, co obecně považujeme za "zdravý rozum".
Scorpion
Když se podívám na Bosnu a co se z ní stalo za posledních jen 15 let tak mi z toho běhá mráz po zádech...a začalo to taky křivdou a minarety.
Finrode, Váš názor na druhou světovou válku je přinejmenším zvláštní. Čechy před nacisty nezachránil výsměch, ale tyto tři věci:
1) Churchill se odmítl vzdát Hitlerovi. Když padla Francie, mnoho britských politiků (např. Halifax) se chtělo s Hitlerem "nějak dohodnout", ale Churchill byl nekompromisní, a jen díky tomu dnes můžu napsat tento komentář.
2) Když stáli Němci před Moskvou, Stalin si uvědomil, že není tak dobrý stratég, jak si představoval, a tak obranu města svěřil Žukovovi - ten nakonec Němce porazil.
3) Japonci byli tak blbí, že zaútočili na Pearl Harbour.
Jinak Heydrich plánoval, že "českou otázku" vyřeší následujícím způsobem: Část Čechů poněmčit, část odsunout na Sibiř, a ty ostatní zlikvidovat v koncentrácích. Kdyby tyhle plány začal uvádět do praxe, tak by Čechy jejich smích rychle přešel.
40 % německých tanků, které bojovaly na východní frontě, se vyrobilo na území Protektorátu.
Teď jsem si taky vzpomněl na to, že můj statečný dědeček v Německu montoval elektroinstalaci v Messerschmittech...
Scorpion
Domnívám se, že soft power skutečně může fungovat, ale většina muslimů prostě není, slušně řečeno, dostatečně mentálně zralá na to, aby na ně soft power působila tak, jak to popisujete.
Nedalo mi to a vytáhnul jsem Huntingtona, cituji:
"Někde na Blízkém východě právě možná půl tuctu mladých mužů oblečených v džínsech popíjejí kolu, poslouchají rap a mezi úklonami k Mekce dávají dohromady bombu, aby s ní vyhodili do vzduchu americké dopravní letadlo."
Jinak proti vysmívání se islámu samozřejmě nic nemám,
podobný názor na věc má také např. Ali Sina, nicméně si myslím, že pouhý výsměch nestačí. Chtělo by to taky nějakou osvětovou kampaň, dát víc prostoru bývalým muslimům nebo přímo bývalým teroristům (např. Walid Shoebat), důslednější vynucování dodržování zákonů atd. atd.
Scorpion
Chapu potrebu svycaru branit se, jenze nechapu jejich potrebu omezit muslimy a pritom v podstate nic neziskat, jen vytvaret zarodky budoucich problemu, zbytecne.
Problém vidím v rozmělnění tradičních, řekněme evropských hodnot, nebo alespoň v dodržování základní listiny práv a svobod, což islamisté podle informací, které se ke mě dostávají, se rozhodně jimi neřídí.
Nejsem odborník na muslimský svět, ale nedokáži si dobře představit takové chování naruby, tj. západní menšiny v arabském světě.
Problém je jak v agresivním islámu, tak v ateistické a zcela zpohodlnělé evropské společnosti, která zcela propadla levicovým hodnotám a ztratila jakýkoliv pud sebezáchovy. Švýcaři hlasovali nepochybně správně. Kéž by to byl jenom první krok, po němž by následovalo uzavírání mešit, vyhánění imámů, ukončení poskytování dávek přistěhovalcům, deportace nepřizpůsobivých přistěhovalců do jejich vlastí! Naši předkové se musejí obracet v hrobě. Kolik krve bylo prolito, aby Evropa byla ochráněna od islámu a nyní naše země dáváme agresorovi zdarma a ještě si ho živíme. Horrible!