ANALÝZA: Pojednání o uprchlících, fašismu, islamofobii a vůbec
Sám jsem se tomuto ožehavému tématu, který rozděluje společnost, rodiny, přátele a milence tak trochu záměrně vyhýbal. Naštěstí to za mě udělal Komo, jehož vyčerpávající stať doporučuji pozorně přečíst. A to i přesto, že bych s ním v některých bodech klidně polemizoval. Zde je první díl.
Úvodem
Na
úvod bych chtěl sdělit, že úvodu není potřeba, protože všichni jsme o tématu
něco zaznamenali. Ty, kdož ses právě po roce vrátil z kómatu, buď též
vítán. O nedávném vysklení budovy Kliniky během protestů 6. února 2016 se
zmíním v průběhu článku, protože zcela upřímně, není to tak důležité.
V rámci konzistence by mělo být řečeno, že pár radikálů házejících
dlažební kostky a světlice (nikoli molotovy!) nemá nic společného
s odmítáním uprchlíků či islámu - a mělo by to být především řečeno od
těch, kdož jsou schopni tvrdit, že islám nemá nic společného s terorismem.
Celé téma ve věci odporu proti uprchlíkům
je v jádru jenom a pouze o tom, co udělá třetí. generace muslimských
imigrantů do Evropy!
Nic víc. Byť si to někteří jedinci zjednodušují předpokladem, že se totožně zachovají
přímo současní uprchlíci z uprchlické vlny roku 2015. To je základ
rozumného odporu proti uprchlíkům a důvodem, proč na demonstracích proti islámu
je tolik obyčejných lidí. Na tom nic nemění vyloženě pitomé předpoklady menšiny
některých protiuprchlických argumentů, jako např. že nám uprchlíci ukradnou
pracovní místa nebo prostředky z příspěvků pro nezaměstnané; a nejlépe
obojí najednou.
(Poznámka pro šťouraly – pro zjednodušení, těmi
muslimy myslím evropské muslimy. Nehodlám detailně řešit, jak jinak se věc má s šíity
a jinak se sunnity, jak se liší muslim z Arábie od toho ze Sýrie či Afriky
či Indonésie, jak se myšlením liší bohatý městský muslim z bohaté ropné
země od obyčejného vidláckého muslima z vesnice v Afghánistánu.)
Že
někde v Praze někdy v roce 2015 demonstrovalo pár stovek či snad tisíc
blbců s jednou šibenicí, nebo že několik protiislámských a
protiuprchlických uskupení dokázalo během jednoho dne uspořádat demonstrace
s účastí 10-15 tisíc, kde se našlo pár jedinců vrhajících dlažební kostky
a světlici do budovy symbolizující podporu toho, proti čemu demonstrovali, nebo
že v anonymitě internetu se vyrojilo tolik virtuální nenávisti, xenofobie
a extremismu – to NIC neznamená.
Proč?
Za prvé: protože internet a internetové diskuze (to nepotřebuje bližší
vysvětlování). Za druhé, pár extremistů
se najde v jakékoli skupině, vždy a budou tu vždy. Tak praví Gaussova
křivka. Že se chytnou nějakého tématu, přestanou být zticha a křičí svoje
hovadiny, to není žádný nárůst extremismu v zemi, to tu jednoduše vždy bylo,
je a bude. Stejně naštěstí můžu říct, že blbců z opačné strany Gaussovy
křivky je v populaci cca stejně. Tím myslím lidi, co by nejraději přijali
všechny uprchlíky. Automaticky. Okamžitě. Bez přemýšlení. Bez rozdílu. A kdo
nesouhlasí, musí být umlčen (samozřejmě moderně a humánně).
Co se děje
Do
zemí západní Evropy se z různých důvodů (gastarbeiteři, koloniální
minulost) v posledních desítkách let dostal velký počet cizinců,
přistěhovalců. Nebyl s nimi problém, dokud neměli děti, jejich děti neměly
děti a ty se dostaly do věku 20-30 let. A stalo se tak pouze u muslimských
komunit.
Co
se potom stalo, ví každý s minimálním přehledem. Hořící pařížská předměstí.
Zavražděný Theo van Gogh. Naprosto šílené protesty proti karikaturám Mohameda. Radikalizace
evropských muslimů v mešitách. Místa, kde zákony evropské země fakticky
neplatí. Silvestrovské události v Kolíně a dalších městech. Ostatně i
fatwa na literáta Salmana Rushdieho by se sem dala zařadit. Průzkumy veřejného
mínění, kdy i víc než 10% muslimů v Evropě schvaluje zabíjení lidí (za
urážku náboženství či jiných okolností, v civilizované Evropě
nepřijatelných), šáriu, podřízení ne-muslimů muslimským požadavkům či nadřazení
Koránu zákonům země. Kdyby se jednalo o maximálně 2-3% muslimů, můžeme opět
říct, že platí Gaussova křivka a že vše odpovídá procentu extremistů a pitomců
v libovolné skupině lidí.
To
jsou fakta, to si nikdo po 11. září (ani dřív) nevycucal z prstu jen tak proto,
že by byl islamofob. Na problémy s muslimskými komunitami se upozorňovalo
mimo mainstreamová média již roky. Že se z toho něco zveličilo nebo se
nakonec ukázalo jako hoax (jako např. prvotní definice no-go zón), není kořenem
problému a nic na věci nemění. A všimněte si – ještě jsem nic nenapsal o terorismu.
Pomineme-li skutečný rasismus malého
procenta radikálů v naší společnosti, všechen odpor proti islámu,
uprchlíkům, demonstrace, radikalizace, rostoucí podpora IVČRN a dalších hnutí ze
strany obyčejných lidí jsou reakcí, následkem. Kořenem problému je islám a náš
multikulturalistický přístup. Nikoli nutně v tomto pořadí.
Problém
nikdy nebyl, a polistopadová historie Česka to dokazuje, s migranty např.
z Vietnamu nebo Ukrajiny. Nezanedbatelný podíl muslimů (všimněte si, že netvrdím,
že všichni či většina) žije uzavřeně, nadřazuje svoje hodnoty hodnotám či
zákonům evropské-hostitelské země, požaduje další mešity, víc islámu či šárii.
A nežijí nebo nechovají se v souladu s tím, jako občané té země, nebo
tento radikalismus svých spolu-muslimů prakticky mlčky schvalují. A ne, naopak pózování
s francouzskou trikolorou po pařížských útocích a nějaké not-in-my-name
není čin, to je jen gesto. Byť buďme rádi alespoň za to.
Nechtělo
se po muslimech, aby se přizpůsobili, tak to neudělali. Byla zásadní chyba
západu, že to čekal automaticky (jako třeba od Čechoslováků prchajících před
komunismem). Multikulturalismus selhal. Především to ale byla chyba a vina toho
názorového proudu, co dnes obhajuje menšiny i proti běžným zákonům země a
běžným zásadám pokojného sousedského soužití v Evropě. Jsou to lidé, kteří
vykřikují hesla o rasismu, xenofobii, extremismu, právech menšin kdykoli by si
státní moc dovolila učinit proti menšinám či uprchlíkům to, od čeho byla v první
řadě vytvořena, to jest vytváření a vynucování zákonů a vládu práva. Jedná se
v drtivé většině o tytéž lidi, kteří dnes chtějí přijímat uprchlíky,
používají slova o humanismu, a kdyby s nimi někdo nesouhlasil, tak o
xenofobii, fašismu, rasismu a extremismu. Čímž k těmto názorům mají
fakticky blíže, ale o tom později.
Nyní
k nám plynou uprchlíci ze Sýrie a další muslimové a i člověk se základním přehledem
o dění ve světě, který ví, že s muslimskou komunitou na západě je problém,
si logicky položí otázku, proč ten problém tahat k nám. Resp. i
podprůměrně inteligentní člověk si u zběžného pozorování médií uvědomuje, jaké
štěstí, že se tak neděje u nás. To není rasismus, xenofobie nebo extremismus,
to je rozumné zamyšlení. Není to obava
z neznámého, ale obava, že něco viditelně známého a špatného se vinou
nečinnosti elit stane brzy realitou u nás. Argument, že v Česku žádní
uprchlíci téměř nejsou, je tudíž naprosto pitomý.
Nemluvě
o činnosti elit, kdy se zbavujeme svých zvyků, abychom náhodou muslimy
neurazili. Od tiché nečinnosti, kdy se ignoruje, že se v některých
muslimských komunitách praktikuje islámské právo (nebo zvyky) v rozporu se
zákonem (např. vraždy ze cti), až po celou debatu s nošením kdejakých
šátků ve školách. Požadavky multikulturalismu a politické korektnosti jsou
svinstvo.
Vůbec
nepochybuji o tom, že Češi většinově
nejsou xenofobní, extremističtí, nebo rasističtí. Ostatně máme tu menšinu
Vietnamců. Ti se přizpůsobili, automaticky. Co myslíte, že udělal Čech, který
uprchl za komunismu na západ? Umíte si představit, že by se Škvorecký ani
nenaučil angličtinu a Kundera francouzštinu (a odmítal kříže na školách, že to
uráží jeho ateistické či náboženské cítění)? Tohle odmítání se přizpůsobit ze
strany muslimů (nikoli ze strany malého procenta jejich extremistů, které
jejich spoluvěrci neostrakizují mimo slušnou společnost) je ostatně důvodem,
proč jsou nesmyslná všechna pro-uprchlická srovnání s migrací v minulosti.
Jako jsou srovnání s migrací do USA za americkým snem, s útěkem židů
před Hitlerem, Čechů před komunismem.
V USA
kdosi z politiků (snad sám Obama?) prohlásil, že jsou všichni Američané
potomky migrantů. Což je pravda. Ještě mohl dodat, jak dopadlo původní
obyvatelstvo.
Obyčejný český člověk chce jen, aby
migranti nedělali problémy a aby se přizpůsobili (jako Vietnamci).
Chce to vlastně od každé skupiny či menšiny, proto je s romskou menšinou
situace taková, jaká je. Vidí, že na západě se muslimové až moc často nepřizpůsobují,
minimálně v třetí generaci. A tuší, že „přijímači“ uprchlíků budou přesně
ti, co v budoucnu budou obhajovat jakékoli porušování zákona od uprchlíků
či jejich potomků.
Že
nejsme rasisti a xenofobové ostatně krom jasného faktu, tj. přístupu Čechů
k vietnamské menšině, dokazuje také video se skrytou kamerou, co natočilo obskurní
sdružení placené z našich daní HateFree, když do českých ulic vypustilo
své lidi, aby předstírali, že jsou uprchlíci ze Sýrie a potřebují poradit.
Řešení a neřešení
Jaké
mělo být řešení problému? Politici by měli předstoupit před občany a říct, proč
s muslimy problém nenastane, ani v třetí generaci. Nebo proč problém
nenastane s žádnými migranty. Mít plán, vizi, co má hlavu a patu, a
zveřejnit ji. Ono by stačilo, kdyby stát plnil svoji základní funkci a důvod,
proč vůbec něco jako „stát“ existuje, tj. aby zajišťoval bezpečnost.
S čímž souvisí stejné podmínky a práva pro všechny a rovnost před zákonem,
policií a soudy, jak už jsem psal. Současné státy Evropy právě tuto funkci
nemohou plnit, protože zastánci politické korektnosti a multikulturalismu (což
jsou většinou titíž, kteří uprchlíky chtějí přijímat) začnou okamžitě
vykřikovat cosi o diskriminaci, rasismu, nerespektování odlišností jiných
kultur či náboženství, někdy i o fašismu a xenofobii.
Neschopnost
politiků reflektovat situaci a nabídnout řešení jasně viditelných problémů s
muslimy, ať už z důvodu jejich nekompetentnosti nebo strachu před médii a
názorovým proudem uprchlíky přijímajícím (nebo protože jsou sami stejného
názoru), logicky vede k frustraci a odcizení politiky tužbám obyvatel.
Politici přestávají reprezentovat,
zastupovat občany, následkem toho se občané logicky postupně radikalizují. V tomto
smyslu bohužel platí paralela s nástupem nacismu v 30. letech nebo
z novější doby se situací na Ukrajině, ze které vzniklo hnutí na Majdanu
(a ještě nověji kdy si politika vítězného Majdanu odcizila východ Ukrajiny,
který se zradikalizoval, čehož ještě zneužilo Rusko). To není vina názorového
proudu odmítajícím současnou politiku přijímání uprchlíků-muslimů, ti pouze
reagují (pochopitelně stále více radikálně až zoufaleji) na činnost a nečinnost
politiků v Evropě.
Když
Slovensko před několika měsíci v prvních reakcích na uprchlickou krizi prohlásilo,
že dobrovolně přijme jen křesťanské uprchlíky, tak z toho byl ze strany EU
slušný povyk. Koncem roku 2015 ČR rozhodla o přijetí křesťanských uprchlíků - a
nikomu z těch údajných českých protimigrantských xenofobů a fašistů to pochopitelně
nevadí. Alespoň v něčem se situace obrací k lepšímu.
Nechci
vidět (nebo jsem přehlédl), jak by to schytal od Evropy nebo „přijímačů“
uprchlíků ten, kdo by prohlásil, že uprchlíci budou přijati pouze tehdy, pokud
budou důsledně dodržovat zákony ČR a ať je nikdy ani nenapadne mít požadavky,
nebo ať se vrátí. Pro mě za mě „přijímačům“ třeba říkejte pražská kavárna,
pravdoláska, neomarxisti, nová levice, sluníčka nebo voliči Schwarzenberga, to
je jedno.
Pokud
přijmeme uprchlíky a budeme zároveň od nich vyžadovat přijetí naší kultury a
hodnot (včetně možnosti absence hodnot a tolerování takové antikultury, jako je
Charlie Hebdo), budou to zase „přijímači“ v první řadě, kdo začnou
moralizovat o tom, že jsme rasisti, diskriminujeme druhé, urážíme jejich
kulturu a náboženství a cítíme se nadřazeni – a poslouchání těchto názorů vedlo k problémům s muslimskou
komunitou stejnou měrou, ne-li větší než vnitřní charakteristika islámu.
Pravda,
po silvestrovských událostech v Německu, by se přístup k tématu mohl
i v Německu změnit směrem k rozumnému postoji, kdy bude normální
požadovat po uprchlících dodržování zákonů.
Opravdu
a zcela vážně vůbec nepochybuji, že kdyby český politik během léta či podzimu roku
2015 prohlásil, že uprchlíky přijmeme, ale budou dodržovat zákony (resp. měli
by je dodržovat ještě víc než Češi, aby nám naši dobrou vůli oplatili), nebudou
dělat problémy, přizpůsobí se, přijmou naši kulturu za svou, nebo poletí šupem
zpět, že by to takový politik od EU a od „přijímačů“ schytal. V půlce
roku 2015 rozhodně, začátkem roku 2016 se již o možnostech deportace smí
hovořit. Vskutku, jaký to pokrok, ach jo.
Faktem
je, že jakékoli přijímání uprchlíků musí fungovat systémem „my můžeme – oni musí“. Český stát si může vymyslet jakékoli
podmínky, pro mě za mě třeba aby uprchlíci
před vstupem do ČR povinně snědli vepřové, nakreslili karikaturu Mohameda,
prokleli Alláha a vytřeli si zadnici koránem. Sice by to z naší strany
bylo směšné, ale právo na to máme. A oni musí pokorně přijmout podmínky.
Tečka. Jeden by řekl, že je to samozřejmost (jako když Češi před půl stoletím
prchali na západ). Ale je to také přesně to, co se neděje. My dokonce ani
nemusíme vůbec pomáhat uprchlíkům (což neschvaluji), máme na to plné právo.
Co vědci?
A
jelikož jsou naši politici v tomto tématu absolutní diletanti, tak kdo
uklidní debatu o uprchlících, kdo uklidní vášně, kdo dá uspokojivou odpověď
běžným občanům? Co třeba vědci. Mohli by dát hlavy dohromady, zanalyzovat
situaci, vypíchnout hlavní body a napsat nějaký text. Výzvu. Aby veřejnost
uklidnili, že není důvod k obavám, že problémy s třetí generací
muslimů u nás nehrozí z těch a těch důvodů.
Moment.
Oni přece něco udělali. Ale...
Jestli
existuje předmět na způsob komunikace s veřejností, tak jemně řečeno, co naši
vědci předvedli s výzvou „Vědci proti strachu a lhostejnosti“, za to by je
od této zkoušky přednášející vyhodil takovým způsobem, jakým oni nikdy nikoho
od zkoušek nevyhodili. Index by letěl hned za nimi. Pro rektory, děkany a
profesory to není dobrá vizitka.
Proč?
Už první věta výzvy říká, že cílem není zlehčovat rizika plynoucí
z imigrace. Ale právě o těch rizicích měla ta výzva být. To je podstatné.
Ne to, že se tehdy pár či pár stovek extremistů (opět – viz Gaussova křivka)
projevilo se šibenicemi. Nikoli to, že ostatní lidé mají oprávněný strach.
Místo, aby veřejnosti vědci vysvětlili, že není důvod ke strachu a odmítání
uprchlíků, tak jí vpálí do tváře, že se má každý zamyslet nad sebou. Že jsme
vlastně my ti špatní. Ach jo. To není nic než přezíravost, nadřazený postoj. A
ten opět vede k radikalizaci lidí s opačným názorem.
Opět
mohu jen doufat, že události v Německu během silvestra a novoročních oslav
leckomu otevřely oči, ale nemuselo tomu tak být, kdyby ti, kdo před tímto
předem varovali, nebyli označováni hned za extremisty a xenofoby. A události v Kolíně nebyly výjimkou,
ale něčím, co se bude opakovat – nevím, proč bychom si na podobnou činnost měli
zvykat.
Různí
intelektuálové (a plno lidí na facebooku, blozích, atd.) se po výzvě vědců
tehdy vyjadřovali, že víc než uprchlíků se bojí Franty a Máňy wodvedle, rasismu, neonacismu (a tak). Dobrá. A otázky
k takovým - co jste pro Frantu a Máňu udělali? Diskutovali a jednali jste
s nimi jako rovný s rovným? Nebo jimi za jejich opačný názor
opovrhujete? A co jste udělali proto, aby se scénář hořících pařížských
předměstí (a dalších problémů s muslimskou komunitou) nezavlekl k nám?
Čehož se Franta a Máňa wodvedle bojí?
A oprávněně!
Po všech potížích
s islámem (pro zopakování, nejedná se jen o terorismus) se najdou tací, co
chtějí, abychom se my nad sebou zamysleli, jestli netrpíme nenávistí a strachem
a jestli ta reakce a podrážděnost muslimské obce není oprávněná. To je jako zamyslet
se nad sebou, jestli jsme neprovokovali zloděje tím, že jsme od pohledu drahý
notebook nechali viditelně bez dozoru ležet v autě. Nebo jde-li v létě
žena v krátké sukni okolo neosvětleného místa atd..
Co
takhle místo zamyšlení, jestli je něco špatného v nás, použít stejnou
metodu a zamyslet se nad islámem? Že bychom se třeba mohli zamyslet, jestli
čistě náhodou není něco ještě víc nebezpečného na tom, když výrazný podíl
muslimů schvaluje např. ono vraždění za urážku náboženství, a že je něco
zatraceně vnitřně odporného na náboženství, které to tak cítí. A co takhle
chtít pro změnu po muslimech, aby se oni nad sebou zamysleli, pokud tu chtějí
být v Evropě s námi?
(druhý
díl příště..)
Komo
Komentáře